De achtste aflevering van deze rubriek gaat de grens over, naar België. Buiten de krijtlijnen is de grootste onderwijspodcast van Vlaanderen; brede thema’s, uitgebreide gesprekken en leuk om te zien hoe verschillend het onderwijs is ingericht, maar toch dezelfde zaken tegenkomt.

Rincke Vanhoeck begon in 2017 de podcast Buiten de Krijtlijnen. Vanhoeck is leerkracht Nederlands/Geschiedenis bij Sint-Maartenmiddenschool in Beveren en is ook medewerker bij Urgent.fm in Gent.

Wat je als Nederlandse luisteraar

zal opvallen is dat de onderwijssystemen in Nederland en Vlaanderen grote verschillen kennen. Termen als a-stroom en b-stroom en VSO en ASO zullen je in het begin totaal vreemd voorkomen. Maar dat maakt het ook interessant om te kijken hoe een ander systeem soms tot andere problemen leidt. Zo voert men na een nieuw curriculum in Vlaanderen vanaf 2023 ook centrale toetsing in. Voor Nederland niets nieuws, maar in Vlaanderen onderwerp van een stevige discussie. Ook de afleveringen over levensbeschouwing in het onderwijsprogramma, de Onderwijsinspectie en de Vlaamse vrijheid van onderwijs leveren een inkijkje in het onderwijs zoals dat in Vlaanderen is ingericht.

De overeenkomsten zijn echter groter

. Dat zie je als je de thema’s bekijkt die besproken worden. De podcast is erg afwisselend. Zo behandelt men veel onderwijskundige thema’s zoals cognitieve psychologie, klassenmanagement, evidence informed onderwijs, afstandsonderwijs, zittenblijven en het leesonderwijs. Maar diverse afleveringen zijn ook heel direct verbonden aan het primaire proces in de klas: hoe geef je goede feedback, welke vijf apps kun je direct in je klas toepassen, hoe maak je een goede presentatie en hoe zet je als docent scaffolding effectief in. De podcast gaat soms ook de breedte in: maatschappelijke thema’s als racisme en het koloniale verleden, het lerarentekort dat ook in Vlaanderen speelt en scholen die een hoofddoekenverbod invoeren worden besproken. En dan zijn er nog de reeksen: de leraarskamer, waarbij een aantal docenten bijpraat over het laatste onderwijsnieuws; de afleveringen over Teacher Tapp, waarbij de belangrijkste resultaten worden besproken en de reeks met directeuren waarbij hun visie op het onderwijs wordt besproken.

Buiten de krijtlijnen is de grootste onderwijspodcast van Vlaanderen en voor zover ik weet een van de weinige. Je ziet dat in zo’n veld bij één partij inhoud en vorm samenkomen van wat in Nederland in veel verschillende podcasts los voorkomt. Zo zitten er elementen in van de Meesterwerk, Onderwijspraat en Pdcst23 in. Zie daarvoor vorige edities van Van Twaalf tot Achttien. Een blijvend probleem bij Buiten de krijtlijnen is de langdradigheid van de gesprekken. Afleveringen duren soms te lang. Goed monteren, goed snijden, kill your darlings, geen herhalingen, geen slappe stukken in je gesprek; belangrijke aandachtspunten voor podcastmakers. Het probleem van de langdradigheid is met name iets van de reeks ‘De leraarskamer’: die afleveringen duren vaak twee uur en dat is wel wat veel na een dag zelf doorbrengen in een personeelskamer op een school. Die gesprekken hoef je niet nog een keer te horen.

Dus als je niet te bang bent om af en toe de vooruitspoelknop te hanteren in je podcastapp zou ik zeker gaan luisteren naar Buiten de krijtlijnen. Een goedgemaakte, brede podcast met soms net iets te lange afleveringen.

Wim Pelgrim is docent Nederlands aan het Dr. Knippenbergcollege in Helmond. Daarnaast maakt hij de Pictio Onderwijspodcast en is hij projectleider van BlockChange.EU. Een volledig overzicht van alle Nederlandse onderwijspodcasts is te vinden op http://podcast.wimpelgrim.nl