Met de komst van de lerarenbeurs en nieuwe hbo-masteropleidingen hebben leraren sinds 2008 meer mogelijkheden gekregen voor professionele ontwikkeling. Het aantal masteropgeleide docenten groeide flink en scholen zouden goed kunnen profiteren van hun kwaliteiten om met collega’s onderzoekend en ontwerpend te werken, aan weerbarstige vraagstukken over de kwaliteit van het onderwijs, de teams en de school. Dit verloopt echter niet overal even soepel. Hoe zou dat beter kunnen? Leidinggevenden hebben daarin een rol, maar daarnaast kunnen masteropgeleiden zélf ook veel doen om dit beter uit de verf te laten komen. Drie belangrijke sporen om op in te zetten zijn:

  1. Samen onderzoekend werken met collega’s concreet handen en voeten geven;
  2. Werken aan alignment tussen betrokkenen in de bredere organisatie;
  3. Zelfzorg...

Benieuwd naar de rest van het artikel?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen op van12tot18.nl, inclusief persoonlijk profiel om artikelen makkelijk te selecteren, delen en bewaren.