Tijdens haar studie aan de Open Universiteit onderzocht Kristel Vanhoyweghen of retrieval practice, een sterke leerstrategie, onderdeel uitmaakte van de ‘gereedschapskist’ van beginnende leraren. “Tim Surma en ik besloten te onderzoeken welke leerstrategieën de auteurs van handboeken behandelen. We bekeken alle handboeken en syllabi in Vlaanderen en Nederland op het gebied van leren en ontwikkelen, didactiek en onderwijskunde, van lerarenopleidingen aan alle hogescholen en universiteiten, en ontdekten dat meer dan 80% van de boeken niet naar wetenschappelijke bronnen over leerstrategieën verwees.” Surma focuste tijdens het onderzoek op gespreid leren, Vanhoyweghen op retrieval practice: “Die robuust bewezen leerstrategie toont hoe het actief oproepen van informatie uit het geheugen het leren en onthouden versterkt in vergelijking met bijvoorbeeld het...

Benieuwd naar de rest van het artikel?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen op van12tot18.nl, inclusief persoonlijk profiel om artikelen makkelijk te selecteren, delen en bewaren.