In ons onderwijs ligt veel nadruk op handelen op basis van aangetoonde praktijken, evidence-based of evidence-informed. We lijken te willen streven naar pasklare ‘recepten’, waarvan we de effecten kunnen meten. We weten echter ook dat de praktijk niet zo werkt. In dit artikel wil ik aandacht vragen voor praktijken die minder aantoonbaar lijken, en ook minder meetbaar zijn: intuïtie. Een onderwerp waarover het soms ongemakkelijk van gedachten wisselen is, juist vanwege die ongrijpbaarheid. Ik denk echter dat we onze docenten een van hun sterkste kwaliteiten ontzeggen, als we intuïtief handelen zomaar afdoen als niet van waarde. In andere beroepen - brandweer, luchtverkeersleiding, etc. - is gebleken dat de intuïtie een onmisbare kwaliteit is (Langan-Fox & Vranic, 2011)...

Benieuwd naar de rest van het artikel?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen op van12tot18.nl, inclusief persoonlijk profiel om artikelen makkelijk te selecteren, delen en bewaren.