Leerstrategieën aanleren, projecturen en zelfreflectielessen zijn in het Nederlands (voortgezet) onderwijs niet ongewoon. Vaak zijn het onderdelen die langskomen bij de mentorlessen in de onderbouw. Bij programma’s voor hoogbegaafde leerlingen zag ik al vaker dat kinderen een eigen projectje opzetten waarbij het doel vooral is om hun executieve functies (uitvoerende vaardigheden zoals plannen of samenwerken) te stimuleren.

Toch mag je zeer kritisch naar dit soort onderwijs kijken want het komt altijd in plaats van tijd die ook besteed had kunnen worden aan de gewone schoolvakken. Kortom minder taal, wiskunde, gymnastiek of geschiedenis. En leer je die algemene vaardigheden niet vooral binnen zo’n schoolvak aan? Emeritus hoogleraar en onderwijsmythbuster Paul Kirschner stelt dat ‘learning to learn-lessen’ onzin zijn...

Benieuwd naar de rest van het artikel?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen op van12tot18.nl, inclusief persoonlijk profiel om artikelen makkelijk te selecteren, delen en bewaren.