Nicolette Schaper is docent Nederlands, bestuurslid Levende Talen Nederlands en voorzitter van de Werkgroep Mondelinge Taalvaardigheid. Ze verzorgt ook professionaliseringtrajecten voor (taal)docenten. Door te werken aan de mondelinge taalvaardigheid van de leerlingen, zo zegt ze, bied je ze de mogelijkheid om de wereld om zich heen te begrijpen, maar ook om begrepen te worden. Werken aan oracy vraagt natuurlijk wel van de docent om met de leerlingen in gesprek te gaan.

En dat doe jij? “Jazeker. We doen veel schriftelijk in ons onderwijs, en veel minder mondeling. Dat is jammer, want mondelinge interactie is belangrijk. Door het stellen van vragen, kiezen van de juiste vraagstelling en goed luisteren naar de antwoorden nodig ik leerlingen uit tot meer...

Benieuwd naar de rest van het artikel?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen op van12tot18.nl, inclusief persoonlijk profiel om artikelen makkelijk te selecteren, delen en bewaren.