Waarom komen onderwijsvernieuwingen in het voorgezet onderwijs lang niet altijd goed uit de verf? Was de vernieuwing misschien toch niet echt een verbetering? Of werd deze te overhaast ingevoerd? Of…?

Een andere, vaak onderbelichte verklaring is dat leerlingen niet zijn meegenomen in wat de vernieuwing voor hen betekent. Een onderwijsvernieuwing vraagt vaak ander (leer)gedrag van leerlingen. De rol van leraren – en dus wat leerlingen van hen mogen verwachten – verandert ook. Je zou een onderwijsvernieuwing kunnen zien als een (vaak eenzijdige) verandering in het ongeschreven ‘contract’ tussen leraar en leerlingen. Kan dit concept ons wellicht verder helpen?

Didactisch contractNaar het zogenoemde didactisch contract is door de jaren heen veel onderzoek gedaan. Zo weten we dat...

Benieuwd naar de rest van het artikel?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen op van12tot18.nl, inclusief persoonlijk profiel om artikelen makkelijk te selecteren, delen en bewaren.