Uit wetenschappelijke literatuur is bekend wat kenmerken van effectieve professionaliseringsactiviteiten voor leraren zijn (Van Veen, Zwart, Meirink en Verloop, 2010; Darling-Hammond, Hyler en Gardner, 2017):

  • Gericht op de vakinhoud, vakdidactiek en leerproces van leerlingen.
  • Actief, onderzoekede en samenwerkend leren.
  • Zorgen voor langer durende leeractiviteiten die op elkaar voortbouwen.
  • Leren inbedden in het schoolbeleid en onderdeel van de schoolcultuur.

Deze kenmerken vind je terug in de Learning Design Studio (LDS). Een LDS is een professionele leergemeenschap van leraren, die op een onderzoekende, experimenterende manier aan de slag willen met vraagstukken uit hun onderwijspraktijk. In een reeks groepsbijeenkomsten leren de deelnemers van en met elkaar, door over elkaars vraagstuk mee te denken en peerfeedback te geven. Om dit alles goed te laten...

Benieuwd naar de rest van het artikel?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen op van12tot18.nl, inclusief persoonlijk profiel om artikelen makkelijk te selecteren, delen en bewaren.