Vier randvoorwaarden die de kennisdeling en -benutting kunnen bevorderen zijn: een langetermijnplanning met een gestructureerde aanpak, faciliteiten en tijd, stimulerend leiderschap en eigenaarschap van docenten van de opgedane kennis.

Eerste randvoorwaarde - Gestructureerde aanpakKennis creëren binnen je leergemeenschap is een mooi begin, maar je wilt er natuurlijk vooral voor zorgen dat alle docenten de opgedane kennis duurzaam kunnen toepassen. Onderzoek toont aan dat een gestructureerde aanpak om de nieuwe kennis en vaardigheden in praktijk te brengen daarvoor noodzakelijk is. Maak bij de start van de leergemeenschap een plan voor de lange termijn waarin je vaststelt hoe je opgedane bevindingen kunt gaan gebruiken.

Tweede randvoorwaarden - Tijd en faciliteitenEen ander noodzakelijk ingrediënt is praktische ondersteuning vanuit de...

Benieuwd naar de rest van het artikel?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen op van12tot18.nl, inclusief persoonlijk profiel om artikelen makkelijk te selecteren, delen en bewaren.