Het leerstofjaarklassensysteem frustreert de ontwikkeling van ieder kind dat geen norm-leerling is. Het leerstofjaarklassensysteem creëert een nieuwe, kunstmatige, maatschappelijk verwerpelijke ongelijkheid en ontkent de enorme diversiteit die kenmerkend is voor onze jeugd: niet allemaal even handig, oud, geduldig, gemotiveerd, intelligent, sportief, muzikaal, belezen, en ga zo maar door. Het beloont de norm-leerling en straft hen die van de norm afwijken, doordat zij op hun leeftijd niet met de aangeboden stof uit de voeten kunnen. Misschien leren ze te gemakkelijk, of juist te moeizaam, of zijn er andere redenen waarom ze op dit moment en in deze context geen norm-leerling kunnen zijn. Het leerstofjaarklassensysteem creëert uitvallers die niet gestimuleerd worden in hun natuurlijke ontwikkeling, aan wie geen doorlopende...

Benieuwd naar de rest van het artikel?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen op van12tot18.nl, inclusief persoonlijk profiel om artikelen makkelijk te selecteren, delen en bewaren.