Aandacht in opleiding en bijscholing In de lerarenopleiding is echter slechts beperkt en gefragmenteerd aandacht voor dit thema. Als lerarenopleidingen aandacht besteden aan de samenwerking met ouders, betreft dit vooral het voeren van slechtnieuwsgesprekken. Leraren voelen zich slecht voorbereid op dit aspect van hun werk (Willemse e.a., 2017). Sommige beginnende leraren ervaren zoveel problemen in de samenwerking met ouders dat dit eraan bijdraagt dat zij hun onderwijscarrière vroegtijdig afbreken (Gaikhorst, 2014). Leraren vinden vooral de samenwerking met ouders die een andere sociaal-economische achtergrond hebben dan zij zelf ingewikkeld. Denk daarbij bijvoorbeeld aan heel hoog- of juist laag opgeleide ouders, ouders die in armoede verkeren en/of ouders met een migratieachtergrond. De conclusie is dat er meer aandacht nodig...

Benieuwd naar de rest van het artikel?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen op van12tot18.nl, inclusief persoonlijk profiel om artikelen makkelijk te selecteren, delen en bewaren.