In 2008 concludeerde de Commissie Parlementair Onderzoek Onderwijsvernieuwingen (de Commissie Dijsselbloem) in haar rapport Tijd voor Onderwijs dat grootschalige onderwijsvernieuwingen vanuit de overheid mislukt waren en dat onderwijsinnovatie vooral een taak van scholen en leraren moet zijn. Dat legt een belangrijke verantwoordelijkheid bij scholen om na te denken over de implicaties van een veranderende samenleving en nieuwe maatschappelijke uitdagingen en om die implicaties te vertalen naar innovaties in het onderwijs. Die innovaties zijn veelal schoolspecifiek op basis van de onderwijskundige en maatschappelijke visie van de school. Vier voorbeelden van scholen die op zo’n manier met innovatie bezig zijn, zijn in het mei, juni, september en oktobernummer geschetst door Judith Grapendaal, Edu Onderwater, Celine Uriot en Rosan Wenker2...

Benieuwd naar de rest van het artikel?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen op van12tot18.nl, inclusief persoonlijk profiel om artikelen makkelijk te selecteren, delen en bewaren.