Motivatie versus Moetivatie

Er is een sterke relatie tussen motivatie van leerlingen en hun leerresultaten (Vansteenkiste, Sierens, Soenens & Lens, 2007). En andersom, ongemotiveerde leerlingen vertonen sneller storend gedrag binnen een groep. We hebben het hier dus specifiek over motivatie om te leren: motivatie als middel, leren als doel. In de zelf-determinatietheorie van Deci & Ryan (1985, 2000) wordt er onderscheid gemaakt tussen intrinsieke motivatie (willen leren) en extrinsieke motivatie (moeten leren). Daarin benoemt men drie soorten extrinsieke motivatie: persoonlijk belang, externe verplichting en interne verplichting. Enkel de laatste twee soorten motivatie vallen onder verplichte/gecontroleerde motivatie en zijn niet optimaal voor het ‘aanzetten’ van de leerling, veel docenten zullen dat...

Benieuwd naar de rest van het artikel?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen op van12tot18.nl, inclusief persoonlijk profiel om artikelen makkelijk te selecteren, delen en bewaren.