Eindelijk, eindelijk. Een boek over onderwijs; en dus over mensen.

Filosoof Jan Bransen, hoogleraar filosofie van de gedragswetenschappen aan de Radboud Universiteit, analyseert in het eerste deel van dit boek, kritisch en nauwkeurig onderbouwd, ons huidige onderwijsbestel. Een failliet onderwijssysteem naar zijn mening. Een onderwijssysteem dat verstikkend werkt, gebaseerd op ideeën over ons menselijk bestaan die ons eerder vervormen dan vormen. Een onderwijssysteem primair gericht op leeropbrengsten, op meetbare eindkwalificaties, uitgewerkt in haalbare leerdoelen, efficiënte werkvormen en effectieve toetsvormen. Waarbij het schoolgebouw, als instituut, meer en meer een repetitiehok geworden is dan een oefenruimte.

Linnaeus ( 1758 ) gaf ons de naam Homo sapiens (wijze mens ), Bransen noemt ons de Homo educandus ( de onderwijsbare mens ). Een...

Benieuwd naar de rest van het artikel?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen op van12tot18.nl, inclusief persoonlijk profiel om artikelen makkelijk te selecteren, delen en bewaren.