Veel schoolorganisaties kiezen ervoor om leerlingen steeds autonomer te laten leren. Onderwijs op basis van intrinsieke motivatie, nieuwsgierigheid, wederkerigheid en vertrouwen. Ik omarm deze ontwikkelingen. Mijn eigen zoon van drie stelt me in een fietstocht van een half uur minstens twintig vragen. Ongerepte, pure nieuwsgierigheid. Nieuwsgierigheid die we in het onderwijs soms weg lijken te halen bij leerlingen. Wetenschappers krijgen in het onderwijs een steeds groter podium. Er worden in toenemende mate keuzes gemaakt op basis van uitkomsten uit (hersen)onderzoeken. Onder andere hoogleraar Harold Bekkering legt uit dat vroege determinatie, klassikale instructie en focus op cognitie een contraproductieve werking hebben en is betrokken bij de (door)ontwikkeling van het Agora-onderwijs. Volgens professor Jan Rotmans zouden maatschappelijke ontwikkelingen in...

Benieuwd naar de rest van het artikel?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen op van12tot18.nl, inclusief persoonlijk profiel om artikelen makkelijk te selecteren, delen en bewaren.