In juli 2014 rondde ik mijn eerste wetenschappelijk onderzoek af. Een onderzoek naar het zelfregulerend leren in combinatie met het voeren van effectieve feedbackgesprekken binnen het basisonderwijs. Het toepassen van mijn aanbevelingen zag ik als een mooie kans praktijk en wetenschap te koppelen. En dat gebeurde ook. Op dat moment was de leerkracht nog hoofdzakelijk een kennisoverdrager en begeleider, en de leerling vaak nog afwachtend en vaak nog afhankelijk van de leerkracht. Ik begeleidde het team bij de overschakeling naar het lesgeven met een andere invalshoek. Het werd een mooi voorbeeld van geduld. De kinderen ervoeren langzaam dat onze benadering veranderde. Niet duwen en trekken aan kinderen, maar vertrouwen hebben in ieder individu, hem of haar ruimte...

Benieuwd naar de rest van het artikel?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen op van12tot18.nl, inclusief persoonlijk profiel om artikelen makkelijk te selecteren, delen en bewaren.