Gezien vanuit ‘effectieve kwalificatie’ is er een simpel antwoord op de vraag ‘Welk onderwijs heeft voldoende kwaliteit?’ Kwaliteit bereik je door bewezen effectieve interventies in te zetten. Daarbij is ‘emanciperende vorming’ mogelijk een bijproduct, maar geen doel. Onderwijskwaliteit is iets wat docenten moeten leveren om kennis en vaardigheden over te dragen.

Zo lijkt onderwijskwaliteit onafhankelijk van de leerling. Wat de leerling kwalitatief goed vindt, dat doet er niet toe. Aannemelijk én jammer, want een open gesprek over kwaliteit met je leerling kan de horizon van docent én leerling verbreden. Maar ‘horizon verbreden’ is geen basisvaardigheid. Als we heel precies weten wat ‘kwaliteit leveren’ precies betekent, hoeven we niet te overleggen met de klas. Dan moet onderwijs gewoon leveren.

‘Emanciperende...

Benieuwd naar de rest van het artikel?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen op van12tot18.nl, inclusief persoonlijk profiel om artikelen makkelijk te selecteren, delen en bewaren.