Het meest navrante voorbeeld hiervan is nazi-Duitsland. Via agressieve propaganda in de pers, op de radio, in de bioscoop en zelfs in het klaslokaal werden Joden, Roma, Sinti en andere groepen gemarginaliseerd, ontmenselijkt en uiteindelijk vermoord.

“Indië verloren, rampspoed geboren!”

Het is confronterend als je je realiseert dat het Nederlandse aardrijkskundeonderwijs in de periode 1900-1940 een prominente rol speelde bij de totstandkoming van dominant narratives over Nederlands-Indië. In de ogen van de overheid en het bedrijfsleven was dit ‘overzeese gebiedsdeel’ van cruciaal belang voor de Nederlandse economie. De leus “Indië verloren, rampspoed geboren!” is wat dit betreft veelzeggend. Leermiddelenmakers, docenten en leerlingen dachten dat het normaal was om de oorspronkelijke bevolking uit te buiten, te knechten en...

Benieuwd naar de rest van het artikel?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen op van12tot18.nl, inclusief persoonlijk profiel om artikelen makkelijk te selecteren, delen en bewaren.