Het blijft lastig de impact op het welzijn van jongeren vast te stellen omdat het mediagebruik zowel positieve als negatieve effecten heeft. Media bieden jongeren de mogelijkheid op een laagdrempelige wijze contacten te leggen, relaties te verdiepen en snel steun te vinden. Dit alles draagt bij aan het zelfvertrouwen, een positiever zelfbeeld en versterking van sociale vaardigheden. Aan de andere kant wordt overmatig gebruik van media ook gerelateerd aan angst, depressie en een constant gevoel van tekortschieten. Die gevoelens kunnen ontstaan door sociale vergelijkingen en door het idee altijd voor iedereen bereikbaar te moeten zijn.

De effecten zijn extra moeilijk vast te stellen omdat ze afhangen van welke media worden gebruikt en de sociale context. Bovendien sturen algoritmen...

Benieuwd naar de rest van het artikel?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen op van12tot18.nl, inclusief persoonlijk profiel om artikelen makkelijk te selecteren, delen en bewaren.