Het aantrekkelijke aan dit boek is dat het de beginnende onderzoeker veel overzicht biedt. Het geeft bijvoorbeeld goed aan dat onderwijsonderzoek verschillend is in de Engels-Amerikaanse en de continentale traditie. Daarnaast wordt ook uitgelegd dat de positie van het onderwijs door de tijd erg veranderd is. Biesta bespreekt de tijden van pre-democratisch, democratisch en post-democratisch onderwijs bij zijn uitleg over professionaliteit. Hij geeft ook een verkenning van de wetenschappelijke onderwijstraditie. Biesta bespreekt uitvoerig eerdere onderwijsdenkers als John Dewey, Joseph Schwab en Paolo Freire, maar refereert ook verschillende keren aan Plato, Aristoteles en latere filosofen als Bruno Latour, Habermas en Foucault.

Het boek vergt een aandachtige lezing, maar je wordt in het betoog wel begeleid door duidelijke inleidingen over...

Benieuwd naar de rest van het artikel?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen op van12tot18.nl, inclusief persoonlijk profiel om artikelen makkelijk te selecteren, delen en bewaren.