Leerlingen bereiden hun toekomstige studiekeuze op verschillende manieren voor: door deel te nemen aan oriëntatieactiviteiten in het vervolgonderwijs, zoals het bezoeken van een open dag of het volgen van een proefles. Het is maar hoe de school LOB heeft ingericht. Naast de begeleiding door mentoren en decanen beschikken scholen over online lesprogramma’s die leerlingen helpen met hun loopbaanontwikkeling. In het studiekeuzeproces van jongeren speelt de vraag ‘wat kan ik dan later worden?’ een belangrijke rol. Jongeren blijken echter een vaak weinig overdacht beeld te hebben van dat latere beroep (Slijper, 2017). Afgezien daarvan ontwikkelt de arbeidsmarkt zich razendsnel onder invloed van digitalisering en robotisering. Beroepsbeelden zijn in transitie. (Biemans, Sjoer, e.a., 2017; WEF, 2018). Hoe kunnen scholen...

Benieuwd naar de rest van het artikel?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen op van12tot18.nl, inclusief persoonlijk profiel om artikelen makkelijk te selecteren, delen en bewaren.