De urgentie van goed taalonderwijs en de nog altijd grote verschillen in taalbeheersing tussen leerlingen creëren een omstandigheid waarin het betrekken van ICT en taal- en spraaktechnologie heel nuttig zouden kunnen zijn, in zowel basis, voortgezet en hoger onderwijs. In dit korte artikel schetsen we de huidige ontwikkelingen van technologie.

Een palet aan mogelijkheden

De rol van ICT in het onderwijs is een complex onderwerp, zowel vanwege de vele mogelijkheden als de vele uitdagingen (https://www.kennisnet.nl/fileadmin/kennisnet/publicatie/vierinbalans/Vier-in-balans-monitor-2017-Kennisnet.pdf?download=1). Taal- en spraaktechnologie en ICT kunnen op verschillende manieren een ondersteunende rol vervullen in het taalonderwijs. Een applicatie kan ondersteunend zijn voor een docent en extra oefeningen aanbieden, aan leerlingen met...

Benieuwd naar de rest van het artikel?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen op van12tot18.nl, inclusief persoonlijk profiel om artikelen makkelijk te selecteren, delen en bewaren.