‘Binnen deze programmalijn buigen we ons over de steeds rijkere data die beschikbaar komen. Deze data zijn afkomstig uit toetssituaties, maar ook uit leersystemen. De belofte van learning analytics en datagedreven onderwijs (toepassingen) is groot.’ - Cito Meerjarenbeleidsplan 2018 – 2021

Werken met grote aantallen data. Cito is het gewend. Op basis van miljoenen toetsgegevens bekijken de onderzoekers wat leerlingen doen, hoe ze dat doen en maken ze vergelijkingen. Remco Feskens is één van Cito’s psychometrisch onderzoekers. Als themahouder vertaalt hij zijn voorliefde voor cijfers, analyses en wetenschappelijk onderzoek naar onderwijsvernieuwing. ‘We weten bij Cito hoe we grote aantallen data moeten verkrijgen, verwerken en analyseren. Het is deze expertise waarmee we het onderwijs verder willen helpen.’

Benieuwd naar de rest van het artikel?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen op van12tot18.nl, inclusief persoonlijk profiel om artikelen makkelijk te selecteren, delen en bewaren.