Hoe maak je een goede podcast?

Van Twaalf tot Achttien laat je elke maand kennis maken met wat het Nederlandse podcastlandschap te bieden heeft. Mijn naam is Wim Pelgrim, en ik neem je mee door podcastland. Het is oktober en ter afwisseling doen we het deze maand eens anders. Het afgelopen jaar heb ik diverse podcasts besproken. Maar hoe maak je nou een goede podcast? Waar moet je allemaal rekening mee houden? En welke onderwijspodcasts doen dat beter en minder goed? Alleen enthousiasme is niet genoeg.

Idee en strategie

Het belangrijkste is dat je vooraf nadenkt over je idee voor de podcast. Wie is je publiek? Welke thema’s wil je bespreken? Of werk je alleen? En hoewel je vaak ook flexibel moet zijn en je strategie moet bijstellen aan de hand van de luistercijfers, is focus en richting een belangrijk begin. Dat zie je bijvoorbeeld bij de Juf! De podcast, Tikkie Podcast of In de lerarenkamer. Deze podcasts lijken in eerste instantie vooral gemaakt te worden voor de makers zelf. Maar waarom zou je ernaar moeten luisteren? Wat levert het de luisteraar op?

Dat doet bijvoorbeeld de Meesterwerk Podcast beter: op zoek naar vernieuwing in het onderwijs, naar mensen die het binnen het systeem anders doen. Of Onderwijspraat waar een concreet thema wordt uitgelegd, de laatste tijd vooral gericht op de 21e-eeuwse vaardigheden. En zeker Pdcst23 waarbij artikel 23 van de grondwet het uitgangspunt voor alle gesprekken is.

Opnameapparatuur

Als je dan een goed idee hebt of zelfs een strategie, dan is het daarna tijd om een gesprek te gaan opnemen. Maar daarvoor moet je wel de goede geluidsapparatuur hebben. Je kunt voor zo’n 100 tot 150 euro een prima USB-microfoon kopen die je direct op je laptop kunt aansluiten (tip: de Blue Yeti is een heel goede). Maar wil je wat meer, dan moet je ook wat meer investeren. Die eenvoudige laptopmicrofoons geven namelijk een metalig, hol geluid en hebben snel last van galm uit de ruimte waar je zit. En je wilt niet klinken alsof je in de badkamer bent gaan zitten met je gast.

Hoewel de meeste podcasts dat prima doen, zie je dat bijvoorbeeld Hartger Wassink met zijn Professionele Dialoog te weinig in zijn microfoon heeft geïnvesteerd. Het zijn goed gesprekken met interessante mensen, maar de geluidskwaliteit gaat op een gegeven moment storen. Ook Bovenal onderwijs zou wat meer mogen investeren: ze maken een zeer goede podcast waar iedere docent snel fan van zal zijn, maar ook hier klinkt het wel erg hol.

Gasten

En dan is het de vraag of je mensen gaat uitnodigen en zo ja, wie dat gaan zijn. Dit gaat van jullie eigen tijd af kiest soms voor een gast en soms voor een monoloog. De Episch Onderwijs podcast is meestal een gesprek tussen de drie presentatoren en Meestal Onderwijs kiest voor de monoloog als standaardformat. Maar veel podcasts gaan gesprekken aan met gasten.

Bij het kiezen voor gasten heb je een hoop keuzes te maken: een deskundige, leerlingen, docenten, mensen ver van de praktijk of juist uit de praktijk. Allereerst moet je nadenken over de strategie en je idee: je gasten moeten daar bij passen. Kennisnet heeft die duidelijke focus en alle gasten houden zich bezig met ICT in het onderwijs en er is gekozen voor zowel praktijkdeskundigen als meer theoretische gesprekken. De ResearchED podcast interviewt gasten die spreken over de conferentie: een heel strakke focus, dus ook een heldere gastenkeuze. En Tjipcast laat zien dat een brede opzet niet per se vervelend hoeft uit te pakken: onderwerpen variëren nogal rondom het snijvlak van leiderschap, onderwijs en verandermanagement, maar elk gesprek is wel interessant.

Monteren

Je hebt altijd te veel materiaal, je moet altijd keuzes maken. Dat gebeurt bij de meeste podcasts gelukkig erg goed, maar niet bij iedere. Bij De krachtige leraar laten ze wel erg veel rommelige stukjes in het gesprek zitten en Buiten de krijtlijnen is meestal te lang. Kill your darlings is hier het belangrijkste advies.

Online zetten en delen

En dan hoef je je podcast alleen nog maar online te zetten en te delen: via sociale media, je nieuwsbrief, je website en via de gasten en belangrijke mensen in je netwerk. Podcasts zijn een ‘slow medium’. Dat betekent dat mensen zich niet heel snel abonneren, maar vaak wel trouw blijven als ze dat eenmaal doen. En als je een podcast hebt, deel hem dan ook met ons. Misschien zie je jezelf ooit terug in deze rubriek!

 

Wim Pelgrim is docent Nederlands aan het Dr. Knippenbergcollege in Helmond. Daarnaast maakt hij de Pictio Onderwijspodcast en is hij projectleider van BlockChange.EU. Een volledig overzicht van alle Nederlandse onderwijspodcasts is te vinden op http://podcast.wimpelgrim.nl

Delen: