Het met elkaar aangaan, dat is de kern

Een gesprek over bezield leraarschap

 

Terechtkomen in het onderwijs en direct voelen dat je op je plek zit. Dat overkwam teamleider en docent Hans Brandwacht. In het onderwijs gaan was nooit het plan, hij wilde al van kinds af aan dierenarts worden. Maar de zaken liepen anders. Een gesprek met een docent die niet zonder lesgeven kan.

Voor de opleiding dierenarts werd Hans uitgeloot en daar had hij eigenlijk nooit rekening mee gehouden. Plan B moest terstond worden verzonnen. Het werd milieuhygiëne in Wageningen en later filosofie om een antwoord te hebben op de aanstormende meetcultuur. De behoefte bij Hans om iets nuttigs te doen met al zijn kennis groeide. En ineens stond hij daar, als invaller op een school, die hem bij gebrek aan mankracht onmiddellijk voor de leeuwen wierp. “Goniometrie uitleggen, waar ik mij in de eerste les volledig in vastdraaide.” Hij moet er nu om lachen. Orde houden, dat lukte in het begin ook helemaal niet. En de adviezen om eerst maar eens de strengste kant van jezelf te laten zien vielen dood voor zijn voeten neer. Dat was niet wie hij was.