Hans de TOA ploft met een kop koffie naast mij aan tafel in de medewerkerskamer.
‘Wat heb je met de condoomtrainingsapparaten gedaan, ik mis er tien.’
‘Het… wát?’
Hij herhaalt het op fluistertoon ‘De condoom-trainingsapparaten...’
????

‘CTA’s...' alsof de afkorting helpt. Hij kijkt een beetje schalks en schichtig om zich heen, maar de kersverse lerares Frans naast hem zit ijverig door te tikken op haar laptopje en zij is een ‘native speaker’ dus ik denk dat het ‘CTA’ nog niet tot haar woordenschat behoort. Ook niet tot mijn vocabulaire overigens, maar er gaat mij nu wel een licht op.

Ik heb voor het onderwijs op de ISK (­Internationale Schakelklassen) twintig kunstpenissen en een zak condooms geleend van de biologen van mijn andere school. Hans vraagt mij om een administratie bij te houden van geleende spullen. Gaan we doen: vrijdag 2 juli: ‘20 maal CTA en twee handen condooms’.

Een CTA is een kunstig van piepschuim ­gefabriceerde kunstpenis in erecte toestand, waarop de leerling kan oefenen met een condoom. Daar is best over nagedacht. Het is realistisch en ook ongeveer het juiste formaat, hoewel dat in de praktijk natuurlijk nogal kan verschillen. Dat formaat is belangrijk, want het CTA van sommige leveranciers van ­practicummateriaal is veel te groot. Daar ­krijgen de meisjes de stuipen van en de ­jongens een minderwaardigheidscomplex.

‘Nou jongens, ik heb hier een condoom, wie wil het even proberen?’

Afijn, de les. Ik las in de Volkskrant een heel verhaal van een deskundig persoon hoe je de seksuele voorlichting aan kinderen uit verre en diverse oorden aan zou moeten pakken en dat doen wij van de ISK dan helemaal niet zo gek. Eerst ben ik ‘als een dichter in de nacht’ het paleis van Saladin binnen geslopen met mooie praatjes over ‘slapende eicellen’ en ‘dansende zaadcellen’. En dit verhaal uit duizend-en-een nacht is langzamerhand een open gesprek ­geworden over veilige sex en het gebruik van het condoom. Jongens en meisjes apart; ik doe de jongens. Lisanne en Rand de meisjes.

‘Nou jongens, ik heb hier een condoom, wie wil het even proberen?’
‘Neeeeeee mijnheer... ‘ schrik en ongeloof alom. Dan haal ik ook een CTA uit het plastic AH tasje. Ik begin steeds meer op de ‘vieze man’ van Kooten en De Bie te lijken.

‘Ooohh...‘. Een zucht van oplichting. Nou, dat willen ze wel proberen, maar eerst gaan we met zijn allen hardop het stencil ‘Hoe gebruik je een condoom?’ lezen. Daarna zit ik met ­genoegen toe te kijken hoe 20 jongens van 13 tot 18 met serieuze ijver en een grapje hier en daar oefenen met het CTA.

De les is om. Ik haal alle gebruikte leer­middelen weer op. Sommige vragen of zij een condoom mee mogen nemen, maar dat doe ik toch maar niet. Er is toch verschil tussen de wereld binnen het lokaal en die daarbuiten.