Markwin Jagt, docent dierverzorging en coördinator internationalisering, is nog steeds een beetje verbaasd dat zijn project voor anderen zo aansprekend is. In het eTwinning-project STEP, dat staat voor Share, Test, Exchange, Practice, heeft hij samen met collega’s uit vier Europese landen de aanleg van een aantrekkelijke botanische tuin gerealiseerd met leerlingen. De docent won met dit project de landelijke eTwinning-prijs voor het beste project in de categorie beroepsgerichte vakken.

Een mooie verrassing, aldus Jagt, die het prijzengeld (1000 euro) goed kan gebruiken voor zijn internationale werk. Terra is een opleidingscentrum dat praktijkonderwijs, vmbo-groen, het Groene Lyceum, mbo en volwassenenonderwijs aanbiedt in de provincies Drenthe, Groningen en Friesland. Internationalisering is voor deze groene mbo- en vmbo-school een belangrijk aandachtspunt.

‘We werken al meer dan twintig jaar samen met dezelfde Europese scholen: het is net een kleine familie. Dan lijkt het zo gewoon om samen een project op te zetten. Sowieso hebben wij altijd een groen thema om aan te werken. Dit onderwerp was natuurlijk erg concreet. Van elke locatie van Terra hebben we een aantal leerlingen geselecteerd die aan het internationale project mochten meedoen. Hebben ze het nodig en verdiend, dat was het belangrijkste selectiecriterium. In totaal zijn we met tien leerlingen op reis gegaan.’

Insectenhotel

De internationale docenten kwamen op het idee om een oud zwembad dat al jarenlang leeg stond bij de school in St. Pouange om te bouwen tot een botanische tuin waar iedereen van kan genieten. Met behulp van een architect maakten ze een ontwerp en verdeelden ze de taken. Elk land nam een ander onderdeel voor zijn rekening. De leerlingen van Terra gingen aan de slag met een insectenhotel en stelden een bijenvriendelijke plantenlijst samen. Leerlingen uit de andere landen maakten zelf loungestoelen, plantenbakken en organiseerden de bestrating.

Blijvende contacten

Leysa Oldeman (inmiddels 5e jaars) maakte met haar medeleerlingen foto’s van wat ze een mooi insectenhotel vonden dat aan de eisen voldeed. ‘We maakten een to do-lijst, een lijst met benodigdheden om het insectenhotel te maken en een ontwerp. Ons voorstel hebben we in een powerpoint gedeeld met de andere leerlingen. Alles in het Engels!’ Hoewel Leysa geen aspiraties heeft om een agrarische opleiding te volgen – zij koos voor de opleiding Management retail – vond zij het wel ontzettend leuk om naar Frankrijk te gaan voor de internationale uitwisseling. ’De Franse leerlingen spraken niet zo goed Engels, maar gelukkig konden de Luxemburgers helpen met vertalen. En als we er niet uitkwamen konden we altijd naar plaatjes wijzen.’

De leerlingen werkten in internationaal gemixte groepen aan de tuin. Best zwaar werk om te bestraten en te beplanten, vond Leysa. Het knutselen dat erbij kwam kijken beviel haar goed. Van plastic flessen maakten ze bijvoorbeeld bloemen. Het was een drukke week in Frankrijk, met veel activiteiten en excursies. Het allerleukst: ‘Omgaan met leerlingen uit de andere landen en het feestje op de laatste dag.’ Leysa heeft via sociale media nog steeds contact met enkele leerlingen.

eTwinning: internationaal samenwerken zonder te reizen

Wie een internationaal project wil starten kan zich laten inspireren door de voorbeelden uit de database op www.etwinning.net. De online ontmoetingsplaats is toegankelijk voor leraren van alle sectoren. Ook steeds meer mbo-docenten zien het gemak van eTwinning. Een profiel aanmaken, een oproep doen en je kunt gelijk met een of meer buitenlandse collega’s een onderwijsproject starten. eTwinning is onderdeel van Erasmus+, in Nederland uitgevoerd door Nuffic

De Franse leerlingen spraken niet zo goed Engels, maar gelukkig konden de Luxemburgers helpen met vertalen. En als we er niet uitkwamen konden we altijd naar plaatjes wijzen.

Internationaal beroepsonderwijs

Om goede opdrachten en leermomenten aan de internationale samenwerking te verbinden is niet zo moeilijk, vindt Jagt. ‘Kijkend naar het lesprogramma zijn er veel aanknopingspunten. Onze leerlingen moesten met het opstellen van een bijenvriendelijke plantenlijst eerst onderzoek doen en dan een selectie maken. Je kunt aan elke opdracht praktische leerdoelen verbinden.’

Ook voor het maken van een insectenhotel deden de leerlingen eerst vooronderzoek en stelden daarna een boodschappenlijst op. Het bouwmateriaal, dakpannen en kippengaas, namen ze in de achterbak mee naar Frankrijk. Ander materiaal, zoals snoeihout en schapenwol, konden ze ter plekke verzamelen en zo weer mooi hergebruiken voor het insectenhotel.

Wereldburgerschap

Natuurlijk is de fysieke uitwisseling ook een belangrijk onderdeel van het internationale project. De scholen hebben een uitgebreid programma opgezet voor die dagen met een bezoek aan de stad Troyes, een excursie naar een bos, met uitleg over het onderhoud. Ook stonden discussies over wereldburgerschap op het programma. ‘Voor de leerlingen was het een fantastische ervaring. Op reis gaan, slapen in een internaat, met elkaar bouwen aan de tuin, Engels spreken: in één week leren ze zo veel en zie je ze groeien’, vertelt Jagt enthousiast.

Het project STEP is nog niet afgerond want het komende voorjaar gaan de docenten en de leerlingen alle informatie, handleidingen en instructievideo’s op eTwinning zetten, een online platform voor leraren in Europa. Ook films en foto’s kunnen ze daar posten. Op die manier kunnen andere docenten er ook gebruik van maken. Dit voorjaar gaat de docent met weer een nieuwe groep leerlingen op reis: dit keer naar Luxemburg. Daar gaan de leerlingen werken aan het ontwikkelen van instructiefilmpjes.

Blijvende contacten

Leysa Oldeman (inmiddels 5e jaars) maakte met haar medeleerlingen foto’s van wat ze een mooi insectenhotel vonden dat aan de eisen voldeed. ‘We maakten een to do-lijst, een lijst met benodigdheden om het insectenhotel te maken en een ontwerp. Ons voorstel hebben we in een powerpoint gedeeld met de andere leerlingen. Alles in het Engels!’ Hoewel Leysa geen aspiraties heeft om een agrarische opleiding te volgen – zij koos voor de opleiding Management retail – vond zij het wel ontzettend leuk om naar Frankrijk te gaan voor de internationale uitwisseling. ’De Franse leerlingen spraken niet zo goed Engels, maar gelukkig konden de Luxemburgers helpen met vertalen. En als we er niet uitkwamen konden we altijd naar plaatjes wijzen.’

De leerlingen werkten in internationaal gemixte groepen aan de tuin. Best zwaar werk om te bestraten en te beplanten, vond Leysa. Het knutselen dat erbij kwam kijken beviel haar goed. Van plastic flessen maakten ze bijvoorbeeld bloemen. Het was een drukke week in Frankrijk, met veel activiteiten en excursies. Het allerleukst: ‘Omgaan met leerlingen uit de andere landen en het feestje op de laatste dag.’ Leysa heeft via sociale media nog steeds contact met enkele leerlingen.

eTwinning: internationaal samenwerken zonder te reizen

Wie een internationaal project wil starten kan zich laten inspireren door de voorbeelden uit de database op www.etwinning.net. De online ontmoetingsplaats is toegankelijk voor leraren van alle sectoren. Ook steeds meer mbo-docenten zien het gemak van eTwinning. Een profiel aanmaken, een oproep doen en je kunt gelijk met een of meer buitenlandse collega’s een onderwijsproject starten. eTwinning is onderdeel van Erasmus+, in Nederland uitgevoerd door Nuffic