Waarom moeten we dat allemaal leren?

Hoe krijg ik al die leerstof in (altijd) beperkte tijd onderwezen? Dat zijn frequente vragen en zorgen van leerlingen/leraren die verwijzen naar curriculaire overladenheid: de perceptie dat er (veel) meer doelen en inhouden aan de orde (zouden moeten) komen dan zinvol en haalbaar zijn in de praktijk. Die overladenheid leidt vaak tot versnippering, gebrekkige samenhang, motivatieproblemen en onbevredigende leerresultaten. Het verschijnsel is hardnekkig en lastig te bestrijden omdat het zich manifesteert zich op meerdere niveaus:

  • Macro: de samenleving in het algemeen (en de politiek in het bijzonder) lijken niet in staat tot voldoende scherpe keuzes en prioritering, zodat er geen helder afgebakend speelveld is...

Benieuwd naar de rest van het artikel?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen op van12tot18.nl, inclusief persoonlijk profiel om artikelen makkelijk te selecteren, delen en bewaren.