Het onderwijs speelt een belangrijke rol in dat (mede)verantwoordelijk zijn of worden, en de positie van de leraar is daarin cruciaal. Dit vanuit het inzicht dat elke ontmoeting een bepaalde verantwoordelijkheid met zich meebrengt (Kleij, 2012). Het onderwijs is een en al ontmoeten – wat onherroepelijk leidt tot burgerschapsonderwijs. De vraag is: hoe doe je dat? Wie ben ik nu als leraar, en wat betekent dat voor mijn gidsrol, mijn positionering, mijn handelen in de klas? Daarover gaat dit artikel.

Als basis gebruiken we twee boeken die recent zijn geschreven vanuit het gedachtegoed van ons Lectoraat Goede Onderwijspraktijken van Hogeschool Viaa. Het betreft geen methode, maar een way of life voor leraren (Bolks & Paalman, 2021 en...

Benieuwd naar de rest van het artikel?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen op van12tot18.nl, inclusief persoonlijk profiel om artikelen makkelijk te selecteren, delen en bewaren.