Een duurzaam schoolgebouw: het beste begin van een betere toekomst

Wanneer wij terugdenken aan onze schooltijd, herinneren we ons de speelplaats en de klaslokalen. En dan denken we als eerste aan de leuke vrienden en vriendinnen die we daar hadden. Daarna aan de docenten die ons inspireerden.

Vervolgens denk je helaas vooral aan een beetje muffe lokalen met in de winter beslagen ramen. En aan het grijze schoolplein dat vol met stoeptegels lag. Nu is het nog steeds zo dat in 80% van de basisscholen en middelbare scholen in Nederland de leerlingen in tochtige, klammige of benauwde klaslokalen zitten.

D66 vindt dat ieder kind recht heeft op het beste onderwijs. Daarmee krijgt iedereen de kans om zijn of haar talenten te ontwikkelen. Een betere toekomst begint bij kinderen. Daarnaast willen we een leefbare aarde doorgeven aan de volgende generatie. Onderwijs en duurzaamheid gaan hand in hand. Een duurzaam schoolgebouw is het beste begin van een betere toekomst.

Een duurzaam schoolgebouw gaat verder dan alleen groen op het schoolplein of zonnepanelen op het dak. Veel leerlingen kunnen nu niet goed leren in de klas door een slecht binnenklimaat. Een benauwd klaslokaal leidt tot hoofdpijn, vermoeidheid en een gebrek aan concentratie. D66 wil dat de kinderen op school in een gezonde omgeving kunnen leren, spelen en ontdekken.

Investeren in onderwijs en duurzaamheid, is investeren in de toekomst. Dat betaalt zich dubbel en dwars terug.

Rob Jetten en Paul van Meenen

Maar hoe ziet zo’n klimaatvriendelijk schoolgebouw er dan uit? In een klimaatvriendelijk schoolgebouw hangen CO2 meters, zodat de leraar de kwaliteit van de lucht goed in de gaten kan houden. De luchtkwaliteit wordt op peil gehouden met goed werkende ventilatiekanalen en ramen die opengezet kunnen worden, zodat er continu verse lucht in het klaslokaal is. Een duurzaam schoolplein ligt niet meer vol met stenen, maar daar bloeit en groeit het. Groen op de schoolpleinen is niet alleen fijn voor de leerlingen om er in en rondom te spelen, maar ook goed voor de opvang van water en het omzetten van CO2. Een duurzaam schoolgebouw is in de toekomst een energieneutrale school. In een energieneutrale school wordt de energie opgewekt met zonnepanelen of met een warmtepomp. Alle Nederlandse basis- en middelbare scholen geven nu bij elkaar tussen de 180 en 360 miljoen euro per jaar uit aan energie. Dat geld geven wij liever uit aan beter onderwijs. Als scholen besparen op de energierekening, kan er bijvoorbeeld extra worden geïnvesteerd in leraren.

D66 wil daarom scholen energieneutraal maken. Daarmee slaan we twee vliegen in één klap. Aan de ene kant geven de scholen het goede voorbeeld met het gebruiken van schone, hernieuwbare energie. Dat is goed voor het klimaat en dan hoeft een schoolgebouw niet verwarmd te worden met Gronings gas. Tegelijkertijd knappen we de schoolgebouwen op. Daarmee verbetert het binnenklimaat en krijgen leerlingen les in een school waar het bijvoorbeeld niet benauwd is omdat de hele dag de verwarming staat te loeien. Investeren in onderwijs en duurzaamheid, is investeren in de toekomst. Dat betaalt zich dubbel en dwars terug.

Leerlingen van technische mbo-opleidingen in de regio kunnen bovendien betrokken worden bij het opknappen van de scholen. Zo leren zij in de praktijk hoe gebouwen klimaatvriendelijk gemaakt worden. Bovendien zorgt het ook voor extra stageplekken en leerbanen.

D66 werkt in verschillende steden aan het begin van een groene toekomst op de scholen. Zoals onze wethouder in Den Haag, Saskia Bruines. Zij zet zich in om alle scholen in de stad energieneutraal te maken, zodat de scholen zelf ook hun bijdrage leveren aan een mooie en groene toekomst voor de volgende generatie. D66 wil dat overal in Nederland scholen en gemeenten de handen ineen slaan voor gezondere scholen en een mooie toekomst voor onze volgende generaties.

adverteer hier? of default ad tonen?

Delen: