van12tot18 agendavan12tot18 webshop
van12tot18 proefabonnementvan12tot18 estafette

‘Omvang school nauwelijks effect op leerprestaties’

De grootte van scholen heeft nauwelijks effect op de leerprestaties van leerlingen. Ook de invloed op bijvoorbeeld de sociale cohesie op school, betrokkenheid van leerlingen en leraren en ouderparticipatie, is nauwelijks aantoonbaar. dit blijkt uit een NWO-studie door onderwijsonderzoeker Hans Luyten (Universiteit twente) en zijn team.

Lees meer...

Cursusbijeenkomst geschiedenisportaal

Geschiedenisportaal.nl organiseert op donderdag 23 januari 2014 een cursusbijeenkomst met als thema Ict & Geschiedenisonderwijs: meerwaarde of minderwaarde? Op de bijeenkomst, gehouden op de Latijnse school in deventer, zijn onder meer verschillende gastsprekers aanwezig. De kosten bedragen 149 euro p.p. opgeven voor deze dag kan door een e-mail te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. o.v.v. cursusdag. Geïnteresseerden ontvangen een bevestiging van deelname

Wetenschapsmusea slaan handen ineen

Museum boerhaave in Leiden, Science center nemo in amsterdam en teylers museum in Haarlem gaan digitaal samenwerken. Door de samenwerking verwachten de musea hun collecties zowel digitaal als in de musea beter te kunnen tonen aan het publiek. Ook gaan de drie musea hun gezamenlijke rol in het onderwijs en onderzoek uitbreiden. Hiervoor zullen onder meer fondsen worden geworven. Voor het publiek worden de eerste tekenen van samenwerking pas zichtbaar tijdens het internationale Jaar van het Licht (UneSco) in 2015. bij zowel museum boerhaave, Science center nemo als teylers museum is ‘licht’ sterk in de collecties vertegenwoordigd.

Anja Vink wint Johan van der sandenprijs voor vmbo

Op 21 november zijn de jaarlijkse Johan van der Sandenprijzen voor vmbo uitgereikt. De erepenning (voor iemand die als ambassadeur van het vmbo op kan treden) is uitgereikt aan onderwijsjournalist anja vink. Vink heeft een jaar ‘als vlieg op de muur’ doorgebracht ik klas Id van het dSKH in delfszijl en schreef daarover het boek: ‘van deze kinderen ga je houden,’ de Jury roemde haar vaak onconventionele benadering en haar warme hart voor vmbo-leerlingen.

Leer het brein kennen

Meisjes verwerken informatie in hun tienerjaren sneller dan jongens. ook blijken ze gemotiveerder dan jongens. Dat zijn een paar conclusies uit het proefschrift ‘brain lessons: neuropsychological insights and interventions for secondary education’ van neuropsychologe Sanne dekker. In haar proefschrift beschrijft dekker diverse onderzoeken bij leerlingen van 10 tot 14 jaar. Zij bestudeerde factoren die bepalend zijn voor individuele verschillen.

Lees meer...

Abonneren >>
Inschrijven nieuwsbrief >>
Kennispartners >>