van12tot18 agendavan12tot18 webshop
van12tot18 proefabonnementvan12tot18 estafette

Scholen starten met Gezond Schoolplein

Een gezond schoolplein is belangrijk voor een gezonde ontwikkeling van jongeren. Daarom bouwen zeventig scholen uit het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs in de periode 2014-2016 een Gezond Schoolplein. Op een Gezond Schoolplein krijgen jongeren de ruimte om te bewegen en te spelen in een uitdagende, groene en rookvrije omgeving. ‘Kinderen en jongeren brengen veel tijd door op schoolpleinen, tijdens en na schooltijd.

Lees meer...

Goed cultuuronderwijs voor iedereen

Ieder kind moet de mogelijkheid hebben goed cultuuronderwijs te krijgen. Om dat mogelijk te maken tekenden minister Bussemaker (Cultuur), staatssecretaris Dekker (Onderwijs) en Rinda den Besten (voorzitter PO-raad) met een groot aantal wethouders en gedeputeerden cultuur en onderwijs van gemeenten en provincies een gezamenlijke intentieverklaring voor cultuuronderwijs: het bestuurlijk kader Cultuur en Onderwijs.

Lees meer...

‘Voorleessoftware geen wondermiddel’

Voorleessoftware kan nadelige effecten hebben voor leerlingen met dyslexie. Dat blijkt uit een publicatie van Eva Staels en ontwikkelingspsycholoog Wim Van den Broeck (Vrije Universiteit Brussel). Kinderen met dyslexie onthouden de woordbeelden van woorden die ze lezen met behulp van voorleessoftware minder goed, dan van woorden die ze lezen zonder hulp van voorleessoftware.

Lees meer...

Prijs beste leesomgeving

De Prijs voor de Beste Leesomgeving 2013 gaat naar Katholieke Scholengemeenschap Hoofddorp. De school heeft met de prijs een boekenpakket ter waarde van 1000 euro in de wacht gesleept. Leerlingen in de leeftijd van 12 tot en met 15 jaar uit heel Nederland konden hun mediatheek aandragen als beste leesomgeving.

Lees meer...

Positieve kanten van videogaming

Het spelen van videogames, ook de gewelddadige zogenaamde shooter games, heeft een positief effect op het leren van jongeren, sommige cognitieve vaardigheden en de ontwikkeling van sociale vaardigheden. Dat blijkt uit een literatuurstudie van Isabela Granic, Adam Lobel en Rutger Engels van de Radboud Universiteit Nijmegen.

Lees meer...

Abonneren >>
Inschrijven nieuwsbrief >>
Kennispartners >>