van12tot18 agendavan12tot18 webshop
van12tot18 proefabonnementvan12tot18 estafette


btn gastblog

jelmer-eversGroeien doe je samen

door Jelmer Evers

Toen mij werd gevraagd om een stuk over leerKRACHT, over mijn ervaringen en over mijn school UniC te schrijven kwam ik tot een pijnlijke conclusie. Mijn collega’s en mijn school hebben zich verder en sneller ontwikkeld dan ikzelf. Niet dat ik me niet ontwikkeld heb, integendeel. Maar op andere vlakken en meer los van de school. Door alle ontwikkelingen rond Het Alternatief en Flip the System ben ik namelijk minder gaan lesgeven. Lesbezoeken, gezamenlijke lesvoorbereiding… ik ben er maar weinig aan toe gekomen. Toen ik onlangs langer op school was dan normaal viel me dat ineens op. En ik miste het ook. We hebben op school bepaalde routines opgebouwd en als je daar niet dagelijks deel van uitmaakt, zie je ineens scherper dat iedereen is gegroeid.

Het zit vaak in kleine dingen. We deden altijd al aan dagelijkse vooren nabesprekingen. Maar deze zijn een stuk efficiënter geworden, professioneler. De tijd wordt heel doelbewust ingezet. Collega’s als Rianne, Willemijn, Joris, Margit doen dat zelfverzekerd en goed. Dat uit zich ook in kleine stapjes om de organisatie te verbeteren. Nieuwe manieren van leerlingbespreking bijvoorbeeld. Elke dag worden een aantal leerlingen die positief opvallen besproken. Stoplichten (rood, oranje, groen) met commentaar van vakleraren deden we al, maar nu gecombineerd met een speeddate komen alle leerlingen aan bod. We hebben geen urenlange rapportvergaderingen meer. Allemaal oplossingen die door het team zijn bedacht.

Op een natuurlijke manier zijn we steeds zelfsturender geworden. De borden worden constant aangepast aan wat we zelf nodig hebben. En het komt onze vernieuwingsdrang ook ten goede. UniC is natuurlijk vanaf het begin opgezet met een bijzondere filosofie. Dat bracht veel energie met zich mee, maar die werd niet altijd goed gekanaliseerd. Met de gemeenschappelijke taal en methodiek die leerKRACHT biedt gaat dat juist beter. We gaan dit jaar een aantal nieuwe manieren van werken, roosteren en curriculuminvulling volgen en evalueren. Dat vraagt om een goede coördinatie, afstemming en cultuur. Juist daarin zijn we beter geworden. De wil is er altijd geweest, maar soms ontbrak het nog aan de middelen. En ik kan het niet vaak genoeg herhalen, de ideeën en oplossingen komen meestal vanuit het team zelf. Dat is ook een groot compliment aan het management (en met name aan mijn teamleider Sebastian).

Maar uiteindelijk gebeurt het allemaal met de leerlingen, in de les, bij de projecten. Door collega’s, elke dag weer. Die constante reflectie is ook nodig om je praktijk aan te passen en een betere leraar te worden. Ik denk dat mijn collega’s daarin enorm zijn gegroeid en ik stel ook vast dat ik dat de afgelopen tijd te weinig heb gedaan. We zijn een team en dan ontwikkel je je met elkaar. Ook in de les, en als ik mijn collega’s zo zie groeien, dan wil ik mij daar ook weer meer aan committeren. Je bent leraar of je bent het niet. Ik ga daar weer mee aan de slag. Ik kan door mijn internationale blik ontwikkelingen redelijk goed op waarde schatten en wat er op UniC gebeurt, dat smaakt naar meer. •

Jelmer Evers is leraar geschiedenis op UniC, publicist en (mede)auteur van onder andere Het Alternatief en Flip the System.

Abonneren >>
Inschrijven nieuwsbrief >>
Kennispartners >>