van12tot18 agendavan12tot18 webshop
van12tot18 proefabonnementvan12tot18 estafette


btn gastblog

frans-ottenhof-2016Mijn pedagogische taak

door Frans Ottenhof

Ik ben een moralist in grote zaken maar een sjacheraar als het om kleine dingen gaat.

Eerst maar even een voorbeeld van het moralisme. Ik heb een plas gedaan in het leerlingentoilet en sta mijn handen te wassen. Er is wel een WC voor docenten, maar die is een verdieping hoger en dan moet je ook nog de deur van slot doen. Enfin, gedoe, dus even om de hoek in het jongenstoilet.

‘Hee, vieze homo, wacht effe op mij’ klinkt het van de gang.

Daar komt een derdeklasser binnen om een plas te doen.

‘Hoi knul,mag ik jou iets vragen?’

Ik zie in de spiegel dat hij nu van zijn propos is. Ik hoor hem denken: wat krijgen we nou??? Wat doet die vent hier en wat de fuk heeft die mij te vragen, terwijl ik van plan was stoer en klaterend in de pisbak te plassen…

‘Stel nu dat jij jezelf afvraagt of je misschien wel homoseksueel bent - want sommige jongens op jouw leeftijd vermoeden dat van zichzelf - en je hoort iemand roepen ‘ HEE, VIEZE HOMO ‘ hoe zou je je dan voelen?’

Tsja....

Ik zie nu opeens het tafereel vanuit vogelperspectief en dat ziet er best gek uit. Hij staat zichtbaar na te denken, is volgens mij allang uitgewaterd, maar bergt zijn zaakje nog niet op. Ik kam casual mijn haar voor de spiegel en wacht op antwoord.

'OK mijnheer, dat lijkt me niet leuk om te horen’

'Wil je daar de volgende keer aan denken?' vraag ik met mijn vriendelijkste stem. Hij knikt. Ik wens hem een fijne dag en loop het toilet uit. Leraar ben je natuurlijk 24 uur per dag, maar dit is wel de eerste keer dat ik pedagogisch actief ben geweest op een toilet.

Oh ja, hoe zit het met de kleine dingen?

Er wordt gegeten tijdens mijn les. Soms. Ik merk dat achteraf, want dan loop ik het lokaal na en dan zie ik dat er chocoladewikkels in de wasbakjes van de banken liggen (het is een praktijklokaal). Zij mogen niet eten in het lokaal, ik probeer er de hand aan te houden, echt waar. Ik geneer mij, als de Technisch Onderwijs Assistent mij zo'n wikkel onder de neus houdt en een artikel citeert uit de ARBO-wet over hygiëne in praktijklokalen.

Leerlingen 'voelen' gewoon dat ik er geen halszaak maak en dat moet eigenlijk wel als ik er een einde aan wil maken: snoeihard een voorbeeld stellen, betrappen, leerling er uit smijten en de afgekloven boterham, zak chips en energie-drank er achter aan, dan wordt het wat met de ordehandhaving. Ik doe het niet.

Wat doe ik wel? Een beroep doen op de redelijkheid.

‘Marjolein, doe je boterham weg, je weet dat je in het lokaal niet mag eten’. Dit is geen reprimande, maar een zinloze bezwering, alsof je tegen een kat zegt dat hij de volgende keer geen vogels meer mee naar binnen mag nemen, omdat het niet hoort.

Abonneren >>
Inschrijven nieuwsbrief >>
Kennispartners >>