van12tot18 agendavan12tot18 webshop
van12tot18 proefabonnementvan12tot18 estafette


btn lezen

elly-loman-websiteDe sleutels voor goed onderwijs hebben we allang in handen: DOEN!

 

door Elly Loman

Eerst wilde ik alleen de link van filmpje van Ferre Laevers opsturen, klik hier. Een collega had me kort ervoor op het spoor gezet van deze Vlaamse onderwijskundige. ‘Hier’, had ik willen zeggen. ‘Dit is mijn column: een filmpje.’ Punt.

In zeven minuten vertelt deze Vlaming in prachtige warme taal en op een niet-de-wijsheid-in-pacht-hebbende toon wat we nodig hebben om ons onderwijs te laten bijdragen aan een goede toekomst. Zo waar, zo to the point, en ik ben het er zo mee eens. ‘We hebben’, zegt Laevers, ‘de sleutels allang in handen. Dus laten we dan aan de slag gaan, per direct.’

Welke aspecten zijn dat dan die ervoor zorgen dat je aan waardevol en goed onderwijs bouwt in je school? We kennen ze allemaal. Creëer samen met je team:
- een goed klassenklimaat,
- een nabije relatie tussen leerling en docent,
- een houding die uitgaat van een growth mindset,
- rijk, divers en betekenisvol leeraanbod,
- de mogelijkheid dat leerlingen veel initiatieven kunnen nemen en keuzes kunnen maken,
- intense ervaringen, zodat de leerlingen verleid worden om te vertolken wat er zich in hen afspeelt,
- veel samenwerking van de leerlingen onderling en
- een sterke ouderbetrokkenheid.

Dit zijn de bouwstenen, hiermee kunnen we systematisch en structureel aan de slag. Niet blijven hangen in nadenken, inventariseren, analyseren, alles opschrijven in beleidsstukken of wachten op een regelluwe omgeving. Gewoon de mouwen opstropen en DOEN. Morgen.

Voor schoolleiders betekent dat: alle initiatieven van docenten en leerlingen die hierop aansluiten omarmen en mogelijk maken. Docenten willen zelf graag aan de slag en kunnen dat ook, ik zie dat al jaren op allerlei scholen. Ook leerlingen kunnen veel meer dan ze nu vaak mogen. Dus: kijk het af bij voorlopers, volg je intuïtie of laat je inspireren door start-ups. Stel een klein systematisch plan op en communiceer met alle betrokkenen en organiseer een stevige evaluatie. Uitproberen, oefenen, fouten maken, weer opstaan en verder gaan. Elke dag een beetje beter.

Maar waar halen we de tijd vandaan? Nu, dat kan op allerlei manieren: zorg ervoor dat studiedagen en/of werkmiddagen ten dienste staan van die initiatieven die bijdragen aan de genoemde sleutels voor goed onderwijs. Misschien durft een vakgroep het aan om een lesuur in de week met de leerlingen samen nieuwe leerinhouden te ontwikkelen. Misschien lukt het om van de boekenvergoeding van de overheid geld over te houden voor ontwerp/doe-tijd voor docenten met goede ideeën. Wellicht kun je geld van de prestatiebox hiervoor inzetten, vraag een lerarenbeurs aan, gebruik het scholingsbudget.

En naast het ruimte geven aan je team en leerlingen, hen te ondersteunen en in de spotlight te plaatsen bij mooie resultaten, houd je als schoolleider het overzicht. Laat je de samenhang tussen de verschillende projecten en opbrengsten zien. Je brengt richting in het geheel, daardoor bouw je samen als school aan een visie. Die visie staat dus niet van tevoren helemaal vast, maar daar groei je als het ware naar toe. Dat betekent ook een lange adem. En dat betekent ruggensteun blijven geven als het even niet zo lekker loopt of als een aantal bouwstenen niet van de grond komt. Als schoolleider zorg je dat de school op koers blijft.

Kortom, ik zeg het tegen mezelf, tegen andere schoolleiders, tegen lerarenopleidingen en ook tegen OCW: als schoolleiders kunnen we helemaal niks. Ja, we kunnen een goed team samenstellen, dat is echt het belangrijkste. En vervolgens: geef autonomie aan het team en leerlingen, erken het meesterschap van je docenten en, OCW, betaal naar de waarde die het onderwijs genereert (zowel de morele als de economische zin). Ga aan de slag, nu. Want zoals Laevers aangeeft: ‘Onderwijs is de krachtigste hefboom waarover een gemeenschap beschikt om het menselijk kapitaal te ontwikkelen. Onderwijs is aan zet.’

Elly Loman is rector van het Hyperion Lyceum, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Abonneren >>
Inschrijven nieuwsbrief >>
Kennispartners >>