van12tot18 agendavan12tot18 webshop
van12tot18 proefabonnementvan12tot18 estafette


btn gastblog

marenka-van-toorLeer mij het leren leren, laat mij ervaren

Ik sluit de les af en zeg: ‘Noteer in je agenda, over twee weken een toets over de landen en hoofdsteden van Europa.’

‘Toets?’ Ik zie verschrikte reacties. ‘Krijgen we hier een toets over? Dat lukt mij nooit!’

Hè? Ik vraag verder. Langzaam krijg ik een beeld. Leerlingen geven aan dat ze het lastig vinden om te leren voor de topografietoets. Als ik vraag hoe ze leren, krijg ik antwoorden als: met mijn moeder, gewoon, ehhh…niet, want ik snap het toch niet. Of: ik ken het al dus ik leer verder niet. Dit is de tweede klas middelbare school, je zou toch mogen verwachten dat zij weten hoe je voor een toets kunt leren? Een enkeling kan het aangeven, maar daar blijft het bij.

Het zet mij aan het denken. Ik vertel de leerlingen echt wel hoe ze kunnen leren. Maar wat zegt dat eigenlijk over of ze het dan kunnen? Iemand kan mij vertellen hoe ik piano kan spelen, maar ik of ik het dan kan? Iemand kan mij vertellen hoe ik een balletje moet hooghouden op mijn voet, maar of ik het dan kan? Ik besluit de leerlingen elke les voor een toets een andere leervorm te laten ervaren. Begrippen memory, zelf een toets maken en nakijken, een samenvatting maken, een kahootquiz maken, werken met een begrippenpuzzel, werken met een mindmap, peerlearning (elkaar uitleg geven), het verboden woord enz. Niet iedereen is iedere keer even gemotiveerd, het verschilt per werkvorm. De opbrengst is wel dat iedere leerling er uiteindelijk achter komt wat voor hem/haar het beste werkt, hoe het werkt en bij wat voor soort leerwerk de werkvorm het beste past.

Leer mij het leren leren, laat mij ervaren: een grote behoefte van heel veel leerlingen!

Marenka van Toor - Oude Nijhuis is docente op het Liemers College in Zevenaar.

Wilt u een column insturen? Stuur deze dan naar www.hetcvte.nl ovv 'mijn column'. Vermeld ook uw naam, uw functie of vak.

Abonneren >>
Inschrijven nieuwsbrief >>
Kennispartners >>