van12tot18 agendavan12tot18 webshop
van12tot18 proefabonnementvan12tot18 estafette


btn blog bruin

jan-fasen-2016…zichzélf kunnen motiveren om…!

Met pipse door slaapgebrek getekende gezichtjes begonnen ze aan de laatste van drie dagen lobbyen, speeches schrijven, onderhandelen, manipuleren, winnen en verliezen.

Vastberaden zegen leerlingen van diverse Limburgse scholen neer in hun zetels van de Raadszaal in het Stadhuis van Venlo, om hun moeizaam tot stand gekomen wetteksten erdoorheen te krijgen. Mijn oudste telg was erbij. Als Poolse afgevaardigde in de commissie Ethische Zaken, loodste hij er met zijn collega’s een Europese abortuswet doorheen die het strengste katholieke dogma op dit punt voorgoed doet verbleken. Een huiveringwekkend slot van een formidabel leerproces. Door hem te verleiden mee te doen aan het Limburgs Jeugdparlement dook hij ongevraagd in de mores van de Europese Unie en de diversiteit aan moraliteiten van de aangesloten landen. En passant legde hij Bentham, Kant en Aristoteles naast de katholieke ethiek. En hij ondervond dat je mening geven niet gelijk staat aan zomaar wat roepen, maar dat je via de voorzitter met argumenten je standpunt moet verdedigen. De statige ambiance van zo’n raadszaal maakte in één klap duidelijk dat je je spijkerbroek hier inruilt voor een pak met stropdas. Inhoud én vorm moeten deugen. Ik zat op de publieke tribune en moest denken aan het advies rondom het curriculum2032. Aan de levendige dialoog die aan het advies voorafging over wat er toe doet in onze samenleving en aan mijn overtuiging dat kinderen niet iets gaan leren omdat anderen vinden dat ze dat moeten leren. Elke motivatietheorie logenstraft die verwachting.
Een zelfgekozen, veelomvattende en pittige opdracht zorgde ervoor dat mijn zoon vragen begon te stellen over ethiek, door de leraar op het spoor werd gezet van relevante bronnen en zo de categorische imperatief van Kant ontdekte en ging bestuderen. De leraar zorgde voor verdieping, plaatste Kant, Bentham en Aristoteles in hun tijd en in de huidige context en reflecteerde met zijn leerlingen dagelijks op hun aanpak van de opdracht. Ongemerkt hebben ze in Venlo op die manier een hele trits kern- en examendoelen serieus onderhanden genomen.
Daarom hoop ik dat het ontwerpteam het Schnabeladvies uitwerkt met de voorgestelde eindtermen als middel, niet als doel. Ik zie namelijk enorm op tegen al die nieuwe lesmethodes die als een TomTom de snelste route naar elk leerdoel voorschrijven.
De prangende vraag in dat team moet zijn: ‘Welke voorwaarden en omstandigheden moeten in en buiten de school gecreëerd worden, opdat leerlingen zichzelf kunnen motiveren om te leren?’ Let wel: ….zichzelf kunnen motiveren om…! Die passage dwingt tot zelf nadenken, zoals de chauffeur moet doen die net dankzij zijn TomTom een verkeerde afslag heeft genomen. We worden even op een ander been gezet, want de leraar dient een leerling toch vooral te motiveren?
Die passage creëert een moment van nietweten, waardoor creativiteit, nieuwe frisse inzichten en gezond verstand ruimte krijgen. Wanneer leerlingen zichzelf moeten kunnen motiveren om te leren, wat is dan de plaats van het curriculum? Wat betekent dat voor de rol van de leraar? Welke eisen stelt dit aan de leeromgeving? Volgens mij voeren we dan het goeie gesprek.

Jan Fasen is directievoorzitter van het Mundium College, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Wilt u een column insturen? Stuur deze dan naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. ovv 'mijn column'. Vermeld ook uw naam, uw functie of vak.

 

Inschrijven nieuwsbrief >>
Kennispartners >>