van12tot18 agendavan12tot18 webshop
van12tot18 proefabonnementvan12tot18 estafette


btn editorial

renske-valk-2016Geslaagd

Wij, van Van Twaalf tot Achttien, hebben zo ons eigen examengevoel aan het einde van het schooljaar.

Ik geef straks akkoord op de proef van juni en dan hebben weer 10 mooie dikke bladen gemaakt en 10 verschillende thema’s belicht. Het ging over van alles: technologie in het onderwijs, het brein in de snel veranderende wereld, de factor tijd in het onderwijs, persoonsvorming en de leraarleerling relatie, internationalisering, schoolleiders voor de toekomst en leren anders organiseren, personaliseren, de zoektocht door de wereld van de formatieve evaluatie, burgerschap: de noodzaak en de mogelijkheden. En met dit juninummer sluiten we de reeks van schooljaar 16/17 af. We hebben gekozen voor het thema School en seksuele diversiteit en ik vind het een bijzonder nummer geworden.

De vraag die aan de basis van dit nummer ligt is voor de hand liggend. Hoe staat het ervoor met deze emancipatie op onze scholen? Lopen er al jongens hand in hand door de gangen? Mogen meiden elkaar kussen op het schoolplein? Of verstoort een jongen in een jurk de concentratie in de les wiskunde? Kortom, hoe groot zijn de trotse stappen die we maken in de acceptatie van mensen zoals ze zijn, ook in hun seksuele identiteit? Acceptatie vind ik trouwens een erg zuinig woord, ik ga voor omarming.

Marinus Schouten van de Stichting School & Veiligheid was dit nummer mijn steun en toeverlaat en samen hebben we geprobeerd de successen en de uitdagingen als het gaat om seksuele diversiteit in beeld te brengen door verschillende mensen aan het woord te laten: de adviseur, de leraar, en de leerlingen zelf. Iedereen deed weer voluit zijn best om zich te voegen naar die verroeste deadlines en om een zo goed mogelijk steentje bij te dragen. De openheid waarmee mensen hun verhaal deelden vond ik bijzonder. Op deze plek past dan ook een welgemeend ‘Dank jullie allemaal!’.

Er is nog iemand die ik wil bedanken en dat is Jan Fasen. Trouwe lezers kennen hem als vaste columnist en voorhoededenker. Jaren hebben we kunnen genieten van zijn ervaringen als schoolleider die veranderingen gang zet. Hij deelde met ons al die gedachten die je kunnen treffen, al die uitdagingen die je soms moedeloos maken en soms doen vliegen. Sla dus vooral pagina 13 niet over en lees zijn laatste column: BOLD. Na de zomer zal iemand anders het stokje overnemen. en dat is Anne Bergsma, inspecteur Voortgezet Onderwijs. Hij neemt de uitnodiging aan om elke maand een ervaring te delen, die ons tot nadenken aanzet. Ik zie er naar uit!

Ik kijk nog even verder vooruit. We gaan door met de thematische aanpak van dit blad, en we zullen in september openen met het thema Bildung waarbij Joep Dohmen en Henk Sissing gasthoofdredacteuren zullen zijn. In de maanden daarna volgen thema’s als Mentoraat, Schoolontwikkeling en Leer- KRACHT en Pesten. Hang ons nog niet op aan de koppen, en denk of schrijf zeker mee als u daartoe noodzaak of behoefte voelt.

Heeft u of uw school eigenlijk al een abonnement? Ik spreek zo vaak leraren en schoolleiders, die mij een complimentje geven voor het blad. Daar ben ik dan altijd erg verguld mee. Maar als ik dan vraag of ze een abonnement hebben, dan geven velen toe dat het daar nog niet van gekomen is. En ik zeg het niet vaak, maar nu wel: zonder abonnees blijft dit blad niet bestaan. En dat zou werkelijk zonde zijn. Dus probeer het eens uit, of bel voor een regeling als het gaat om uw hele team. U bent van harte welkom.

Laatste huishoudelijke mededeling. Het ziet er nu toch echt naar uit dat de website van Van Twaalf tot Achttien een geheel nieuw uiterlijk en innerlijk krijgt. Meer ruimte voor blogs, een zoekfunctie voor eerdere artikelen, etcetera. Als het zover is dan zal ik dat snel melden.

Nu dan, ik dank alle lezers voor hun aanwezigheid dit schooljaar en wens iedereen een ontspannen vakantie en een gelukkige zomer toe!

We wensen u veel leesplezier,

Renske Valk,
hoofdredacteur
@valktekst

Abonneren >>
Inschrijven nieuwsbrief >>
Kennispartners >>